Een stofzuigende boer in een weiland, een boer met een plumeau door een elzensingel en een boer die een eik sopt. In Noordoost-Fryslân staan foto’s van deze boeren op borden langs de weg. Ze leverden op sociale media vragen op. Nu er ook tekst op de borden staat, blijkt het om een campagne van de vereniging Noardlike Fryske Wâlden (NFW) te gaan. Leden van de NFW onderhouden het landschap en vragen de inwoners op deze ludieke manier om een financiële bijdrage.
Bijna 800 boeren in de Noardlike Fryske Wâlden doen aan agrarisch natuurbeheer. Ze snoeien regelmatig de bomen en struiken en kappen waar nodig. Zo ontstaan er gezonde singels, goed voor de biodiversiteit. Ook is er een grote groep agrariërs die aan weidevogelbeheer doet. “Onze leden krijgen een beheervergoeding voor dit intensieve handwerk. Er is echter te weinig geld voor het hele gebied”, zegt NFW-voorzitter Albert van der Ploeg. “Daarom zijn we de wervingscampagne ‘Wat moai!’ gestart. Mensen die betrokken zijn bij ons mooie landschap en dagelijks genieten van de natuurpracht en de vele planten en dieren die hier leven, roepen we op een kleine bijdrage te geven.”
Vriend
Via de website www.watmoai.nl is het mogelijk voor een bedrag per jaar vriend te worden van de vereniging Noardlike Fryske Wâlden en zo het agrarisch natuurbeheer te steunen. Donateurs krijgen jaarlijks een uitnodiging om deel te nemen aan een weidevogel- en landschapsexcursie. “Met alle donaties kunnen we ons landschap mooi houden en kan iedereen ervan blijven genieten”, aldus de NFW-voorzitter.
Reacties
De drie melkveehouders die voor de campagne hebben geposeerd zijn Pier Jan Boersma uit Eastermar, Auke van der Wal uit Kootstertille en Niek van der Veen uit Westergeest. Ze hebben veel reacties ontvangen. “De borden die we in de gemeenten Achtkarspelen, Kollumerland c.a., Dantumadiel, Tytsjerksteradiel en Smallingerland hebben geplaatst, vallen in de smaak. Dat blijkt wel uit het feit dat er een aantal zijn verdwenen”, lacht Van der Ploeg. De voorzitter hoopt dat het landschapsonderhoud door de boeren wordt gewaardeerd en dat de campagne de vereniging veel vrienden oplevert.