De elf bloggers, die afgelopen weekend op uitnodiging van Stichting Promotie Waddenland uit Groningen en Stichting RegioMarketing Toerisme uit Noordoost Friesland, het Lauwersmeergebied en omgeving bezochten, hebben een online revolutie voor de regio weten te ontketenen. Op social media is veelvuldig gepubliceerd over het Lauwersmeer via de hashtag #BELM15. Er zijn ruim 130.000 unieke social media accounts bereikt, met 1,1 miljoen views. Dit is exclusief de blogs die komende dagen/weken nog verschijnen. Het evenement leverde daarnaast belangrijke en waardevolle relaties tussen bloggers en toeristische ondernemers op.
Voor een groot aantal bloggers, afkomstig uit heel Nederland, was het Lauwermeer en omgeving onbekend terrein. De organisatie én lokale toeristische ondernemers grepen deze uitdaging met beide handen aan om al het moois dat de regio heeft onder de aandacht te brengen. Op het programma stond o.a. een excursie Nationaal Park Lauwersmeer, workshops poon fileren en pesto maken van zeewier, kanoën door de grachten van Dokkum, zeefdrukken maken, wadlopen, met de tuktuk rond het Lauwersmeer en een deel van het Pieterpad lopen.
Naast kennismaken met de regio was het evenement ook bedoeld om bloggers en lokale ondernemers met elkaar in contact te brengen. Het inzicht dat de bloggers als een soort ‘buddy’ willen fungeren om toeristische ondernemers te helpen met het online op de kaart zetten van hun bedrijf én omgeving was zeer waardvol. Ook bedachten de Bloggers diverse ideeen om het gebied beter te promoten. Een nieuwe hashtag #Lauwersmore was hier één van. De organiserende partijen gaven aan hier graag mee aan de slag te gaan. Daarnaast werd er aangegeven in het najaar een terugkommoment te organiseren.