Maandagavond heeft burgemeester Bilker van Kollumerland C.A. de Structuurvisie Oudwoude in ontvangst genomen tijdens de ledenvergadering van het Dorpsbelang Aldwâld. Volgens dit rapport gaat er in Oudwoude veel veranderen. Al in 2006 waren de Jan Binneswei en De Wygeast in Oudwoude aan groot onderhoud toe. De objectieve criteria van het wegenbeheersprogramma gaven aan dat de bestrating in slechte staat verkeerde. De bewoners en Dorpsbelangen hadden dit de gemeente allang duidelijk gemaakt. De wegen en trottoirs moesten hoognodig opnieuw worden bestraat. De afdeling Openbare Werken stelde een technisch plan op. Volgens afspraak zou dit worden besproken met vertegenwoordigers van Dorpsbelangen. Een normale gang van zaken om af te stemmen en de puntjes op de i te zetten.
Dorpsbelangen wilde even wachten met herstraten van beide straten. Ze stelde voor om samen met de bewoners een visie voor de inrichting van gemeentelijke wegen te ontwikkelen. De verkeersveiligheid was voor Dorpsbelangen al jaren een bron van zorg. Verkeersmetingen van het project ‘Subjectieve verkeersonveiligheid’ hadden kortgeleden het beeld van hoge rijsnelheden en hoge verkeersintensiteiten bevestigd. De leefbaarheid van het dorp stond op het spel. Na enkele jaren van voorbereiding en overleg met de inwoners, Dorpsbelangen, vertegenwoordigers scholen en (agrarische) bedrijven, Veilig Verkeer Nederland, gemeente is nu de structuurvisie klaar, waarin een ieder zich tevreden mee stellen kan.
De Foarwei
De Foarwei zal visueel smaller worden gemaakt. Dit gebeurd door middel van donkere slijtlaag van 0,5 m aan beide kanten. Ook zal buiten de bebouwde kom de bestaande elzenbegroeiing door laten groeien tot circa 0,5 m vanaf de wegkant. De komgrens zal op beide kanten worden opgeschoven om de verkeersveiligheid te vergroten. Ook zal de komgrens beter zichtbaar worden door op die plaatsen bestrating aan te leggen i.p.v. asfalt.
Jan Binneswei / De Wygeast
De Jan Binneswei en De Wygeast zal geheel worden herstraat. Ook de wegen zal visueel worden versmald door de toepassing van molgoten in een andere kleur en van een ander materiaal. Het trottoir ligt op hetzelfde niveau als de weg. Landbouwverkeer kan gebruik maken van de gehele verharding. Kruispunten worden gemarkeerd met kleurvakken en worden als gelijkwaardig kruispunt uitgevoerd waarbij bestuurders van rechts voorrang hebben.
N.H. Kerk
Bij de N.H. Kerk aan de westkant van Oudwoude zal ook veel veranderen. De oude kern zal benadrukt worden door de aanleg van een plein. Het plein is voor allerlei (kerkelijke) doeleinden te gebruiken. Het is een prima startplaats voor de bezichtiging van de kerk en directe omgeving. Ook zal een infopaneel met informatie over deze plek worden geplaatst. De relatie tussen de kerk en Fogelsanghstate in Veenklooster wordt gevisualiseerd door een pad met afwijkende kleur en materiaal door te laten lopen in de bestrating van het plein.
Een veel gehoorde klacht is de (te)hoge snelheid waarmee het verkeer door het dorp en over de Simmerwei rijdt. De politie geeft aan niet te kunnen handhaven zolang de inrichting niet op de 30 en 60 km zones is aangepast. Dit zal worden gerealiseerd zodat snelheidscontroles kan plaats vinden.
© Foto: Jan Beets