KOLLUM – In Kollum zijn de afgelopen dagen twee inwoners het slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude, terwijl in twee andere gevallen op het nippertje kon worden voorkomen dat er schade werd aangericht. Senioren werden gebeld door oplichters die zich voordeden als bankmedewerkers en hen waarschuwden voor vermeende verdachte geldopnames. De slachtoffers kregen te horen dat ze hun bankpas met pincode aan een ‘bankmedewerker’ moesten afgeven.
Dinsdagochtend stond de voorlichtingsbus van de politie nog bij Meckama State in Kollum om informatie te delen over online oplichting, phishing en bankhelpdeskfraude. Deze oplichters zetten hun slachtoffers psychisch onder druk door zich voor te doen als bank- of politiemedewerkers, en creëerden een gevoel van urgentie. Hun snelle en overtuigende praatjes overrompelden de slachtoffers, die vervolgens meegingen in wat er van hen werd gevraagd. Vaak werd pas later, als de rust weerkeerde, beseft dat er iets niet klopte. Helaas was het dan al te laat.
Op donderdagmiddag rond 16.00 uur werd een 69-jarige bewoonster van de Ticiline gebeld door een oplichter. Na een lang gesprek werd haar verteld dat haar bankpas vernietigd moest worden. Een half uur later werden haar bankpas, pincode en een e-reader opgehaald door een andere oplichter. Direct na het bezoek werd de pas gebruikt voor een geldopname in Kollum.
Een andere bewoonster van de Tsjerk Hiddestraat, 84 jaar oud, kreeg dezelfde middag rond hetzelfde tijdstip een soortgelijk telefoontje. Haar werd gevraagd naast haar bankpas en pincode ook sieraden klaar te leggen, die door de bank in een kluis zouden worden bewaard. Hoewel de vrouw weigerde haar sieraden af te geven, gaf ze uiteindelijk toch haar bankpas aan de oplichter die bij haar thuis verscheen. Omdat ze in de hectiek haar pincode niet kon herinneren, liep zij geen financiële schade op.
Ook op vrijdagmiddag werd een 76-jarige bewoonster van de Halbestrjitte het doelwit van oplichters die zich voordeden als bankmedewerkers. Vanaf 15.00 uur werd de vrouw meerdere malen gebeld met de waarschuwing dat er geld van haar rekening werd afgeschreven. Rond 15.50 uur werd haar bankpas met pincode opgehaald, en binnen een kwartier werd de pas meerdere keren gebruikt voor geldopnames in Kollum.
Een getuige merkte rond dezelfde tijd een verdachte persoon op die bij de Jumbo en de Poiesz aan de Mr. Andreastraat verschillende pintransacties deed bij de geldautomaat. Bij de Poiesz werd voor tweemaal € 200,- euro aan Pay-safe kaarten gekocht met de gestolen pinpas. De man droeg een zonnebril en een capuchon en verborg zijn gezicht achter zijn jas. De politie zocht in de omgeving naar de man en een mogelijk betrokken voertuig, maar hij werd niet meer aangetroffen.
Naast de incidenten in Kollum kreeg een 91-jarige inwoonster van Buitenpost woensdagmiddag te maken met een soortgelijke oplichter. De vrouw werd gebeld door een zogenaamde bankmedewerker over verdachte geldopnames. Haar werd gevraagd haar bankpas en pincode in een envelop af te geven, maar dit vertrouwde ze niet. Ze weigerde medewerking, verbrak de verbinding en waarschuwde een vriend. Er verscheen niemand bij haar woning.
De politie benadrukt dat echte bankmedewerkers, rechercheurs en politieagenten nooit bankpassen, geld, sieraden of andere waardevolle goederen zullen ophalen. Ontvangt u een dergelijk verzoek per telefoon, verbreek dan direct de verbinding. Wordt er aan de deur om dergelijke spullen gevraagd, geef dan nooit uw bankpas, pincode, sieraden of andere waardevolle spullen af. Oplichters gaan zeer geraffineerd te werk en beschikken vaak over meer persoonlijke informatie dan u zou verwachten. Waarschuw ook mensen in uw omgeving voor deze vormen van oplichting om te voorkomen dat zij slachtoffer worden.
De recherche onderzoekt alle meldingen en aangiftes uit de regio. Vaak betreft het groepen oplichters die op meerdere plekken in Nederland actief zijn. Bij verdachte situaties rond een pinautomaat of in een winkel, bel dan direct 112.