LEEUWARDEN – Wanneer je vroeger met een platte band langs de weg kwam te staan en je reservewiel was niet in orde, kreeg je van de te hulp schietende Wegenwacht nog wel eens een standje. Tegenwoordig is een reservewiel in de kofferruimte niet langer vanzelfsprekend, al beveelt de ANWB dit nog wel aan. Een bandenreparatieset neemt in de kofferruimte veel minder plaats in. Hiermee kun je de platte band tenminste zover oplappen, dat het volstaat voor de rit naar de dichtstbijzijnde garage, waar je vervolgens je nieuwe band gemonteerd krijgt. De sets zijn echter niet voor alle gevallen geschikt.
Pech
Bandenpech overkomt de autobestuurder naar schatting gemiddeld één keer in de 150.000 km, oftewel elke tien jaar. Wanneer het echter gebeurt, is onmiddellijk handelen noodzakelijk. Reparatiesets beloven snelle hulp en je maakt je handen bij het repareren niet zo vuil. Bovendien is het gebruik ervan gemakkelijker dan het gehannes met krik, wielmoersleutel en de vaak behoorlijk zware velg, zeker op een SUV. Wanneer echter de flank of schouder van de band beschadigd is, kom je met de voorhanden zijnde afdichtingsmiddelen in de set niet ver. Een klapband is niet reparabel. Wanneer de band van de velg afgeraakt is, is er ook geen repareren meer aan. Gaat het om een gat in de band, mag dit niet groter dan zes millimeter zijn. Bij goedkopere sets wordt zelfs een grootte van maximaal 3 millimeter vermeld.
Schade als gevolg van bijvoorbeeld een spijker of schroef is echter goed te verhelpen met een bandenreparatieset. Het verdient overigens aanbeveling, bij aanschaf de set goed te bekijken en de gebruikshandleiding door te lezen. Dan kom je in een noodgeval goed beslagen ten ijs.
De reparatieset: wat zit erin?
Er is een grote keuze aan bandenreparatiesets voor auto- en motorbanden. Een dichtingsmiddel, meestal op basis van latex, is er altijd bij. Goedkopere sets bevatten een spray of knijpfles. Hierbij is het handmatig oppompen van de band nodig. Duurdere oplossingen hebben een elektrische compressor die via het aanstekercontact of de 12V-aansluiting in de kofferbak wordt bediend. De meeste compressoren hebben een ingebouwde manometer waarmee je de luchtdruk kunt checken.
In de handel zijn er echter ook sets verkrijgbaar met rubberen strips of zelfvulkaniserende pleisters en een reparatiegereedschap met een T-handgreep. Deze kunnen eventueel dienen voor de permanente reparatie van een band, zoals je dat doet bij een fiets (je weet wel: bandje plakken). Deze sets zijn dan ook met name geschikt voor de motorfiets. Er komt bij deze reparaties nogal veel werk en handigheid kijken.
Hoe gebruik ik de reparatieset?
Eerst moet het lek veroorzakende voorwerp (de schroef of spijker) uit de band worden verwijderd. De meeste bandenreparatiesets voorzien in een spitstang waarmee je dit doet. Wanneer het een set met een knijpfles of spuitbus betreft, moet eerst het ventiel uit de band worden verwijderd. Ook daarvoor bevat de set een speciaal gereedschap. De nog resterende lucht in de band moet er volledig uit. Het wiel moet zodanig zijn geplaatst dat het ventiel onderaan staat. Dat vereenvoudigt het inspuiten van het dichtingsmiddel. Wanneer je een spray gebruikt, moet deze volgens de aanwijzingen van de fabrikant een minimumtemperatuur hebben. Opwarmen door hem even bij de blaasinstallatie van de auto te houden, is voldoende. Vervolgens wordt het aansluitstuk op de schroefdraad van het ventiel gedraaid, waarlangs de complete inhoud in de band gesproeid wordt. De procedure verloopt met een knijpfles eender. De meer geavanceerde oplossing met een compressor is een wat duurdere, maar veel handigere oplossing. Deze kun je namelijk gewoon op het ventiel plaatsen.
Zodra het dichtingsmiddel in de band zit, moet het zich in het binnenste verspreiden om aan de beschadigde plek te komen. De band wordt op de aangegeven minimale bandendruk gebracht. Vervolgens rij je voorzichtig langzaam een stukje. Na 10 minuten controleer je de bandendruk nogmaals en breng je deze op het maximale niveau, dat op het product staat aangegeven. Nu kun je gewoon met de auto rijden, maar dan wel direct naar de garage. Het mag duidelijk zijn dat een bandenreparatieset een tijdelijk hulpmiddel als noodoplossing is, en geen permanente reparatie biedt. De bedieningshandleiding van de set vermeldt het aantal kilometers dat je ermee mag rijden. De maximale reikwijdte ligt doorgaans bij 30 tot 50 km. Rijd vooral niet harder dan 80 km.
Bronnen:
De informatie over de bandenreparatieset komt van besteonderdelen.nl
Informatie over lekke banden en de reparatie ervan van auto-en-vervoer.infonu.nl
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.