NOORDOOST FRYSLAN – Elk jaar staat de maand oktober in het teken van de strijd tegen het roken. Tijdens deze campagne worden mensen aangemoedigd om voorgoed afscheid te nemen van de sigaret. ,,Uit onderzoek blijkt dat tachtig procent van de mensen graag wil stoppen, voor die mensen zijn wij er,” vertelt Debbie Prijs, campagnemanager bij Stoptober.
Stoptober is naast de jaarwisseling het ’tweede’ stopmoment in het jaar. ,,Dat geeft iets aan over de impact van de campagne, waar we inmiddels alweer zeven jaar mee bezig zijn. Elk jaar doen er toch ruim vijftigduizend mensen mee en daar zijn wij heel erg blij mee.” Stoptober is een initiatief van KWF, Hartstichting, Longfonds, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Trimbos-Instituut, GGD GHOR Nederland, en Stichting Gezondheidsfondsen voor Rookvrij.
Met Stoptober stop je nooit alleen. Je krijgt tips en steun via de gratis app, je kan ervaringen lezen en zelf delen, ook kun je zien hoeveel geld je hebt bespaart. ,,Dat is wel een enorme motivatie.” Ook kan je na inschrijving het nieuwe Stoptober Magazine ophalen bij de winkel. ,,Ongeveer driekwart van de deelnemers is na afloop nog steeds gestopt.” Sigaretten en shag mogen alleen nog worden verkocht in neutrale, groenbruine verpakkingen. Op de pakjes staan alleen nog de naam van de fabrikant en het soort sigaret in een standaard lettertype. Waardoor de sigaret minder aantrekkelijk moet worden.
Luister hier naar Debbie Prijs over de campagne Stoptober: