DOKKUM – De vliegtuigindustrie ligt op dit moment vrij stil. Alleen is Frisian Air uit Dokkum, gevestigd op de vliegbasis in Drachten, wel druk bezig met een project. Het bedrijf uit Dokkum doneert een vliegtuig aan AeroDelft (TU Delft), om het eerste bemande vliegtuig ter wereld te bouwen wat geheel op waterstof kan vliegen.
Het vliegtuig dat Frisian Air aan de TU Delft wil schenken, is al besteld in Zuid–Afrika. Het gaat om een zelfbouwvliegtuigje met vier zitplaatsen. Dat moet na de import hier in elkaar gezet worden en dat wil Frisian Air in Drachten gaan doen. Er moet een tank in komen voor vloeibaar waterstof. Er rijden nu al auto’s op waterstof. Dat is waterstof als gas, vertelt Symen Jellema van Frisian Air. Vloeibare waterstof neemt veel minder ruimte in dan gaswaterstof, maar dan moet het wel op 253 graden onder nul worden bewaard, dus de dank moet goed geïsoleerd zijn.
Jellema kwam op het idee toen hij met een kerosinevliegtuig onderweg was dat vlak na de start door de bliksem werd getroffen. Dan is de procedure dat het vliegtuig meteen terug moet naar de luchthaven. Met een volle tank terugkomen kan niet en dus moesten ze een rondje over de Noordzee vliegen om kerosine te lozen. “Toen rezen de haren me ten berge. Dit was veel te gek. Dat moet toch anders kunnen, dacht ik.” Later hoorde hij dat de TU Delft een vliegtuigje zocht en dus was “één plus één drie”.
Het zal wel een jaar of drie duren voordat het eerste vliegtuig met mensen aan boord op vloeibare waterstof de lucht in kan, zegt Jellema. “En dan vanaf Drachten. Waterstof is een van de meest efficiënte elementen en energiedragers die we kunnen gebruiken. Het zou fantastisch zijn dat wij de eerste aanzet kunnen in de toepassing daarvan.”
Symen Jellema over het vliegtuig op waterstof-project