DRIEZUM – Sinds zaterdagavond heeft Koninklijke Damstra te maken met een aanval op hun databeheersysteem dat verzorgd wordt door Accent. Het Sneker ICT-bedrijf verzorgt en voor meerdere bedrijven de data beheert. Door deze hack zijn gegevens niet beschikbaar voor Koninklijke Damstra, maar ook voor andere klanten van het automatiseringsbedrijf. “Wy binne mei it berjocht nei bûten treden om’t wy in soad klanten hawwe dy’t sitte te wachtsjen op ús tsjinstferliening. Wêr’t wy op dit stuit net goed mei kommunisearje kinne.” zo vertelt algemeen directeur Peter Meijlis.
Alle technische informatie en gemaakte afspraken zijn nog niet te achterhalen. Op de achtergrond wordt hieraan druk gewerkt. De aanwezige back-up van de planning van het bedrijf is ook niet beschikbaar. Daarom roept Meijlis op om klanten die weten dat ze een afspraak hebben voor de bevestiging te bellen met 088 – 3234234. Het was maandagochtend een andere start voor de planning. “Hjoed ha wy de minsken goed oan it wurk sette kinnen. Meinamme de partikuliere, zakelijke bedriuwen, lykas wenningboustichtingen en soarchynstellingen ha wy de kommende wike ôfspraken net ynsichtelik.”
Algemeen directeur Meijlis hoopt dat alles weer snel hersteld wordt. “As jo der foar kieze om alles digitaal te hâlde, dan bist op sa’n punt en sa’n moment kwetsber.”
Luister hier naar het gesprek met algemeen directeur Koninklijke Damstra Peter Meijlis door Jaap van der Laan