KOLLUM/WANSWERT – De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân zit vol vragen over het principebesluit over de Rondweg van Wanswert. Na 25 jaar van praten zijn alle partijen het er wel over eens dat het tijd is ‘om de skep yn ‘e grûn te setten’. ‘It Debat’ in Kollum werd donderdagavond niet echt een debat, het leek meer op een vraagbaak over het tracé wat is voorgesteld.
“Dit is in jûn om mei elkoar te debattearjen”, opent burgemeester Kramer nog. Echter blijkt tijdens de eerste termijn al, dat de fracties vol zitten met vragen. De vier insprekers die de fracties, voordat zij het ‘debat’ openen voorzien van de laatste ins- en outs uit het dorp, hebben uiteindelijk weinig invloed op het debat. Dat de aanleg van de Rondweg om Wânswert een heikel punt is, blijkt wel uit het ellenlange traject. In totaal is er al meer dan 20 jaar gesproken over de aanleg van de weg. Oud-wethouder Theo Berends heeft zich in de afgelopen raadsperiode gefocust op dit dossier en kwam in het raadsvoorstel met een onderbouwd tracé.
Alle partijen zijn het in principe met elkaar eens dat de rondweg om het dorp er zo snel mogelijk moet komen. Alleen leven er over het principe-besluit nog enorm veel vragen. Ruurd Jan Torensma van SIN vuurde een lijst met vragen af: “Hoe wurdt der sjoen nei feiligens? En de snelheid op ‘e dyk? Hoe komt it op en mei de krúsingen?” Daarmee onderstreepte hij het gevoel wat er bij verschillende inwoners van Wânswert en omliggende dorpen leeft. Mevrouw Akkerman sprak in namens de ouders van schoolgaande kinderen. “Hoe komme de bern aanst feilich oan op skoalle yn Burdaard?” Op de kruisingen van de Hikkaarderdyk gebeuren namelijk relatief vaak ongevallen en er lijkt op de tracé-tekening weinig rekening gehouden te zijn met fietsers.
Voorzitter van Dorpsbelang Wânswert, de heer Aarts hoopt dat de weg er eveneens snel komt. “Zou het na 25 jaar dan toch bijna zo wezen? Wij hopen het in ieder geval van harte. We zijn ergens blij verrast dat dit stuk nu zo voor ons ligt. Wel moet er worden gekeken naar de landsgrenzen, dat die in de aanleg worden gevolgd. Dat geeft meer draagvlak bij de bevolking en hoeft helemaal niet duurder te zijn.” Kijkend naar het kostenplaatje is dat inmiddels verdubbeld. Volgens Anton Buwalda van de FNP moet men op dit moment rekening houden met 11 miljoen euro aan kosten, in plaats van 5,4 miljoen wat eerder geraamd was. “En dat sil fermoedelik yn dizze merk noch folle mear wurde. De seis ton fan de Provinsje dy’t tasein is, is basearre op it âlde idee.”
Het tracé moet de verbinding worden tussen de Lauwersseewei – N361 bij Stienendaam en Ljouwerterdyk – N357 bij Marrum. Het gaat in eerste instantie om het principe-besluit, want men moet ook de bestemmingsplanprocedure nog in. Inmiddels wethouder Pieter Braaksma, gaf in zijn laatste termijn als raadslid van Gemeentebelangen nog even een korte blik op het dossier. “Dit giet om in prinsipe-beslút minsken, hâldt dat yn de efterholle. Der leit úteinliks net mear fêst as it prinsipe.” Jan Dekkema van de Christenunie vroeg zich af of het nu gaat om een gemeentelijke of provinciale weg. “Dat wolle wy ek noch oan de oare fraksjes freegje, wat sy dêr fan fine.” De provincie heeft in principe altijd aangegeven dat het om een gemeentelijk dossier gaat, omdat de weg die nu door Wânswert loopt ook gemeentelijk is.
“It persintaazje swier ferkear wat troch ús doarpke riidt, wêr’t de dyk like breed is as it ark efter de trekker oan, is hast gelyk oan wat der op in Provinsjale dyk riidt. Dat is gefaarlik, foar ús bern en ynwenners. Nei 25 jier fan praten, is it tiid foar aksje. Ik sels bin hjir no tolve jier mei dwaande en sil de hândoek net yn ‘e ring smite,” besluit aanwonende Terpstra. Als het ambtelijk apparaat er in slaagt om alle schriftelijke vragen op tijd te beantwoorden, willen de politieke partijen in Noardeast woensdag 25 mei een besluit nemen over het principe-besluit.
Oud-wethouder Theo Berends over zijn periode en laatste grote project