Alles wat je moet weten over eHerkenning · Foto('s): 
RECLAME

Alles wat je moet weten over eHerkenning

woensdag 13 september 2023

LEEUWARDEN – Bij organisaties zoals de Belastingdienst en het UWV kun je als ondernemer alleen nog inloggen met eHerkenning. Inloggen bij de verschillende overheidsinstanties zoals de Belastingdienst of het UWV doe je als je BTW-aangifte wilt doen, of een werknemer ziek wil melden. Gebruik je eHerkenning dan kun je je bij ruim 400 instanties aanmelden met slechts een aanmeldmiddel. In dit artikel lees je meer over eHerkenning.

Wat is EH3?

Wil je belastingaangifte doen of moet je iets regelen bij het UWV, dan heb je een hoog niveau van beveiliging nodig. Het op een na hoogste niveau van beveiliging is EH3. Doe je internationaal zaken, dan kun je hiermee ook inloggen bij douaneportalen. Dit niveau van beveiliging kun je bij verschillende dienstverleners op het gebied van eHerkenning aanvragen. Tijdens het aanvraagproces worden er meerdere dingen gecontroleerd, zoals de relatie tussen de aanvrager en het bedrijf. Als de aanvraag is goedgekeurd kun je inloggen met een gebruikersnaam, een wachtwoord en een sms-code.

Hoe werkt eHerkenning?

eHerkenning werkt op basis van verschillende betrouwbaarheidsniveaus, ook wel betrouwbaarheidsniveaus genoemd. Deze niveaus variëren van laag naar hoog, afhankelijk van de vereiste beveiliging voor de specifieke dienst of toepassing. Bijvoorbeeld, voor eenvoudige overheidsdiensten kan een laag betrouwbaarheidsniveau voldoende zijn, terwijl gevoelige transacties zoals belastingaangiften een hoger niveau zoals EH3 vereisen.

Wie kan er gebruikmaken van eHerkenning?

De enige voorwaarde om gebruik te kunnen maken van eHerkenning is een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Als eenmanszaak of zzp’er kun je zowel gebruikmaken van eHerkenning als van DigiD. Een ondernemer met een BV, VOF of Maatschap is verplicht om belastingaangifte te doen met behulp van eHerkenning. Heb je als ondernemer een van deze rechtsvormen dan moet je dus eHerkenning aanvragen, zzp’ers of eenmanszaken zijn eerder geneigd om gebruik te maken van DigiD, aangezien deze vorm van authenticatie kosteloos is.

Hoe gebruik je eHerkenning?

Om eHerkenning te gebruiken, moet een organisatie zich aanmelden bij een erkende eHerkenning-leverancier. Deze leveranciers bieden verschillende eHerkenning-diensten en helpen bij het verifiëren van de identiteit van de organisatie en de personen die namens de organisatie handelen. Zodra de organisatie is geverifieerd, krijgt deze toegang tot de digitale diensten van de overheid op basis van het overeengekomen betrouwbaarheidsniveau.

Machtigingen

Als je namens je organisatie eHerkenning wilt gebruiken heb je een machtiging nodig. Met een machtiging weten de verschillende dienstverleners zeker dat alleen medewerkers met toestemming bepaalde zaken online mogen regelen. Vanaf beveiligingsniveau EH2 is een machtiging nodig. Zonder zo’n machtiging werkt eHerkenning niet. Een machtiging is gebonden aan een persoon en kan alleen worden verstrekt door iemand uit de organisatie die tekenbevoegd is volgens het Handelsregister van de KvK. Als er meerdere mensen tekenbevoegd zijn, moeten ook zij tekenen.

Ketenmachtigingen

Soms worden online activiteiten bij overheidsinstanties uitbesteed aan een derde partij zoals een extern bureau. Het bedrijf kan in dit geval de tussenpartij machtigen via een ketenmachtiging. Op deze manier kan de tussenpartij werken met eHerkenning. Als bedrijf hoef je dan zelf geen eHerkenning aan te vragen, maar alleen de tegenpartij toestemming te geven voor ketenmachtiging.

Wat zijn de voordelen van eHerkenning?

e-herkenning is een authenticatiemiddel waarmee bedrijven en organisaties zich online kunnen identificeren en toegang kunnen krijgen tot beveiligde digitale overheidsdiensten en systemen. Het werd geïntroduceerd om de veiligheid en betrouwbaarheid van digitale transacties tussen bedrijven en de overheid te verbeteren. Met eHerkenning kunnen gebruikers zich op een betrouwbare manier identificeren, vergelijkbaar met hoe een paspoort wordt gebruikt voor fysieke identificatie.

Daarnaast zijn er nog een paar andere voordelen:

  • Door eHerkenning wordt online dienstverlening gestandaardiseerd.
  • eHerkenning bespaart tijd en kosten
  • Privacy en gegevens worden goed beschermd
  • eHerkenning is klaar voor Europees gebruik
  • eHerkenning is altijd beschikbaar

Wat kost eHerkenning?

In tegenstelling tot authenticatiesystemen zoals DigiD is eHerkenning niet gratis. Het inlogsysteem wordt namelijk niet gefinancierd door de regering. De kosten zijn afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau. Toch is het aanvragen van eHerkenning niet erg duur. Voor ongeveer 30 euro maak je het hele jaar gebruik van EH3.

Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.
RECLAME
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
  0511-441202 of   nieuws@rtvnof.nl.

VANDAAG OP DE RADIO

105.0 - 105.8 - 107.0 - 107.3 - 107.8 FM
  • 00:00 - 07:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 07:00 - 09:00
    Op naar het weekend!
    Peter Visser
  • 09:00 - 10:00
    Ontbijtpop
    Peter Kraft
  • 10:00 - 16:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 16:00 - 17:00
    Gerrit on Air!
    Gerrit Wijkstra
  • 17:00 - 18:00
    Skerp op de Middei
    Kees Bakker
  • 18:00 - 19:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 19:00 - 21:00
    Country Ranch
    Harry Ettema
  • 21:00 - 22:00
    The Elvis Experience (week 1)
    Jaap Melessen
  • 21:00 - 22:00
    Heerlijkheden uit het verleden (week 2)
  • 22:00 - 00:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
© 1989 - 2025 RTVNOF · Contact · Tip de redactie · Ingezonden brieven · Disclaimer · Privacy Statement RTV NOF · Vrijwilliger worden?