LEEUWARDEN – Een digitale tachograaf registreert de rij- en rusttijden tijdens het rijden. Daarnaast worden ook andere gegevens van de rit opgeslagen. Denk aan de snelheid, het aantal gereden kilometers en de naam (of code) van de bestuurder. Het kan ook wel gezien worden als de ‘zwarte box’ van een zakelijke auto of vrachtwagen. De techniek achter de tachograaf is complex en geavanceerd. Laten we wat dieper in de wereld van de tachograaf duiken. Want hoe werkt deze precies?
Er bestaan speciale uitleesapparatuur waarmee je de tachograaf kunt uitlezen. Deze worden zowel door bedrijven als bijvoorbeeld handhavers gebruikt. Noodzakelijk om rij- en rusttijden te controleren. Het is hierbij belangrijk om te weten dat de gegevens die worden geregistreerd, vervolgens op twee verschillende plekken worden opgeslagen. Namelijk op de speciale bestuurderskaart en in het eigen geheugen van de tachograaf.
De bestuurderskaart registreert alle gegevens maximaal 28 dagen. Als deze periode is verstreken, zullen de oudste gegevens overschreven worden. Daarom is het belangrijk dat de bestuurderskaart binnen deze periode door het bedrijf wordt uitgelezen. In de praktijk kan deze informatie cruciaal zijn voor het verbeteren van transportondernemingen.
Naast de bestuurderskaart moet er ook een bedrijfskaart geregeld worden. Deze is nodig om het voertuig aan het bedrijf te koppen en de gegevens van de tachograaf te downloaden. De bedrijfskaart kan ook weer ontkoppeld worden van het voertuig. Bijvoorbeeld als deze verkocht wordt. Zo is het voor een ander bedrijf niet mogelijk om alle persoonlijke gegevens van de vorige chauffeur te zien.
Webfleet behoort inmiddels tot één van ’s werelds grootste leveranciers van telematica oplossingen met het specialisme in fleet management. Zij maken duidelijk hoe belangrijk het is dat de tachograaf op de juiste manier wordt gebruikt. De informatie biedt helder inzicht in de rijstijl van de chauffeur. Die analyse kan handig zijn wanneer dit van invloed is op het brandstofverbruik. Mits de tachograaf op de juiste manier wordt gebruikt, kan dit tot een economisch voordeel voor bedrijven leiden. Afgezien van het voordeel voor de ondernemer, is het sinds 24 juli 2009 ook verplicht om een tachograaf te gebruiken. Dit geldt voor elke lichte bedrijfsauto in de N1 of M1 klasse. Ook vrachtwagens die zowel in het binnenland als internationaal rijden, zijn dit verplicht.
Deze verplichting is ontstaan doordat er door bedrijven – ook op internationaal vlak – werd geconcurreerd door langer door te rijden. Hierdoor konden ze sneller op de plaats van bestemming komen dan de chauffeurs die wel netjes even gingen rusten. Uiteindelijk ontstonden er hierdoor steeds meer ongelukken door chauffeurs die door vermoeidheid trager reageerden op verkeerssituaties of zelfs in slaap vallen achter het stuur. Om deze situaties te voorkomen werd de tachograaf verplicht gesteld. Als er niet aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan, kan hier een flinke boete op komen te staan.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.