LEEUWARDEN – Door de winkelstraten en lekker shoppen is leuk, maar als je geen tijd hebt is online winkelen erg makkelijk. Van achter je PC bestel je in een mum van tijd alles wat je nodig hebt. Enkele dagen later heb je je producten in huis. Rondom online winkelen zijn er heel wat regels waarvan je op de hoogte moet zijn. In dit artikel bekijken hoe je zo efficiënt en zo veilig mogelijk online kunt winkelen.
Webwinkels moeten zich aan bepaalde algemene regels houden. Dit is geregeld in de wet met betrekking tot “koop op afstand”. Zo moet de webwinkel informatie verschaffen over het bestelproces, de kenmerken van het product en de garantie. Je moet ook altijd terug kunnen in het bestelproces voordat je dit afrondt. Dat is verplicht. Koop je iets online, dan heb je altijd 14 dagen de tijd om je te bedenken. De bedenktijd begint als je het product hebt ontvangen of een dienst hebt afgesloten. De verkoper is verplicht om je hierover te informeren.
Voordat je besluit een product in een bepaalde webshop te kopen is het goed om eerst op zoek te gaan naar ervaringen over het product en de betreffende webshop. Met een eenvoudige zoekopdracht op Google kom je er vaak al snel achter de ervaringen van andere mensen met het product en de webshop.
Bij de meeste webshops kun je op verschillende manieren betalen. De methodes hebben hun eigen werking en risico’s. Sommige betaalmethodes hebben een extra vangnet voor als er iets misgaat. Met IDEAL betaal je via de beveiligde omgeving van je eigen bank. Betaal je met Paypal dan heb je aankoopbescherming. Dit betekent dat als je het product of de dienst niet ontvangt, je het geld terug krijgt. Via Afterpay kun je achteraf betalen. Wees er zeker van dat je met een betrouwbare webwinkel te maken hebt. Gaat het om een nep winkel en betaal je met IDEAL, dan krijg je het geld niet terug.
Webwinkels die het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voeren, beloven een bepaalde service. Een ander voordeel is dat je naar een onafhankelijke Geschillencommissie kunt stappen in het geval van een probleem.
Natuurlijk wil je je aankoop snel in huis. Toch is het vermelden van de levertijd niet verplicht. In de wet staat dat een product binnen 30 dagen geleverd moet worden. In de praktijk zul je nooit tegenkomen dat er op een webshop niets vermeld staat over levertijden. Als klant wil je precies weten waar je aan toe bent en de concurrentie is in veel markten moordend. Vaak zul je zien staan dat als je voor tien uur ‘s avonds besteld je het product de volgende dag in huis hebt. De verzendtijden worden steeds korter. Vaak kun je kiezen of je je pakket thuis wil ontvangen of wil ophalen bij een pick-up point. Je pakket wordt dan naar een bepaald ophaalpunt gestuurd. Vaak is dit in een supermarkt of een andere winkel. In de verzendbevestiging krijg je hier doorgaans informatie over.
Als je niet tevreden bent over je aankoop, dan kun je het product binnen de bedenktijd retourneren. Is het product kapot of incompleet, dan is er sprake van een ondeugdelijk product. Neem in dit geval eerst contact op met de webwinkel. Als je een product wil terugsturen kun je gebruik maken van het model herroepingsformulier. Iedere webwinkel is verplicht om dit op zijn website te plaatsen. Je kunt ook een e-mail sturen waarin je aangeeft van de aankoop te willen afzien. Als je van de aankoop afziet moet je het product binnen 14 dagen terugsturen. Daarna moet de verkoper binnen 14 dagen het geld terugstorten. Echter, hij mag hiermee wachten tot het product retour is ontvangen. De webwinkel mag kosten in rekening brengen voor het terugsturen van producten. Dit moet wel vermeld worden op de website. Is dit niet het geval, dan hoef je de kosten niet te betalen.
Als je iets online bestelt heb je recht op een goed product. Als een product niet werkt, beschadigd of kapot is, is het product ondeugdelijk. Je hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Heb je een ondeugdelijk product ontvangen? Neem dan eerst contact op met de webwinkel en probeer samen tot een oplossing te komen. Kom je er niet uit, stuur dan een brief naar de webwinkel. Komt de verkoper dan nog niet met een oplossing, dan kun je drie dingen doen. Of je betaalt niet. Je laat de reparatie door een ander bedrijf uitvoeren en stelt de webwinkel aansprakelijk voor de kosten. Daarnaast kun je de koopovereenkomst ontbinden. Ook hiervoor zijn standaard brieven beschikbaar.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.