Al 397 buurten in Friesland hebben zich aangemeld voor Burendag. Voor de veertiende editie zijn in het hele land al bijna 5300 activiteiten aangemeld. In 98% van de Nederlandse gemeenten worden Burendagactiviteiten georganiseerd. Douwe Egberts en het Oranje Fonds organiseren Burendag jaarlijks op de vierde zaterdag van september, die dit jaar op 28 september valt.
De organisatoren kunnen nu al zeggen dat de animo weer erg groot is. Het budget dat beschikbaar is voor Burendagactiviteiten is namelijk volledig aangevraagd. Het is nog wel mogelijk om een Burendagpakket aan te vragen. Dit pakket ontvangen mensen wanneer ze hun buurt voor 1 september aanmelden via www.burendag.nl. Ieder jaar kunnen deelnemende buurten een bijdrage aanvragen bij het Oranje Fonds voor hun Burendagactiviteit. Om in aanmerking te komen voor deze bijdrage moet de activiteit ervoor zorgen dat buren met elkaar in verbinding komen.
Een sociale buurt draagt bij aan de veiligheid
Douwe Egberts en het Oranje Fonds hebben Burendag in het leven geroepen om buren dichter bij elkaar te brengen. De dag is ontstaan vanuit de gedachte dat buurten gezelliger, socialer en veiliger worden als buren elkaar kennen. Elk jaar komen duizenden buurten bij elkaar voor gezellige activiteiten maar ook om iets goeds voor de buurt te doen. Zoals het planten van een kruidentuin, het plaatsen van een picknickbank of komen onder het genot van een kop koffie met elkaar in gesprek.
Steuntje in de rug
Dit jaar gaan de organisatoren een aantal buurten een steuntje in de rug bieden. In buurten waar weinig verbinding is en behoefte aan meer sociaal contact, maar waarbij het de buurt niet zelf lukt een Burendag van de grond te krijgen, gaan Oranje Fonds en Douwe Egberts buurtbewoners ondersteunen bij het organiseren van een activiteit. Hiermee hopen ze nog meer mensen bij elkaar te brengen op 28 september.
John Brands, general manager Jacobs Douwe Egberts Nederland: “Geweldig om te zien dat al zoveel Burendagactiviteiten zijn aangemeld. Door het onderlinge contact tussen buren worden bestaande banden versterkt, maar ook nieuwe gesmeed. Douwe Egberts wil de drempel verlagen om buren dichter bij elkaar te brengen. Daarom gaan we dit jaar in buurten waar minder contact is, buren een steuntje in de rug te geven. Zo hopen we met Burendag positieve impact te genereren.”
Peter Douwes, directeur Oranje Fonds: “Verbinding, daar draait Burendag om. We willen er ook dit jaar weer voor zorgen dat zoveel mogelijk buren elkaar leren kennen. Want als je elkaar kent heb je meer begrip voor elkaar, kijk je meer naar elkaar om en sta je eerder voor elkaar klaar. Ik wil iedereen dan ook van harte uitnodigen om mee te doen. Dat kan al op een heel laagdrempelige manier, bijvoorbeeld door samen een kop koffie te drinken.”
Samen bereiken we al meer dan 1 miljoen
In 2006 organiseerde Douwe Egberts de eerste editie van Burendag met 300.000 deelnemers, waarna het Oranje Fonds als medeorganisator in 2008 aansloot. Sinds 2006 organiseerden buurten al ruim 36.000 burendagactiviteiten. Jaarlijks doen inmiddels ruim 1 miljoen mensen mee. Buren kunnen via www.burendag.nl een Burendagpakket aanvragen. Dit kan tot 1 september of zo lang de voorraad strekt.
Over Oranje Fonds
Het Oranje Fonds bouwt aan een sociale samenleving, waar mensen er voor elkaar zijn en iedereen mee kan doen. Daarom mobiliseert, versterkt en ondersteunt het zoveel mogelijk mensen en organisaties die zorgen dat niemand er alleen voor staat. De steun bestaat uit inspiratie, advies, kennis en geld. Het Fonds kan dit doen dankzij o.a. de Postcode Loterij, de Nederlandse Loterij, Vrienden en bedrijven. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn het beschermpaar van het Oranje Fonds.
Over Douwe Egberts
Het merk Douwe Egberts is eigendom van JACOBS DOUWE EGBERTS B.V (JDE), een wereldwijd koffie- en thee bedrijf dat meer dan 265 jaar bestaat, met het hoofdkantoor in Amsterdam. Met een wereldwijd team van meer dan 16.000 ‘koffie kampioenen’ werken we samen om onze merken te leveren aan consumenten in meer dan 140 landen over de hele wereld. Onze leidende merken zijn onder andere: Douwe Egberts, Pickwick, SENSEO®, L’OR, Tassimo, Jacobs, Moccona, Kenco, Super, Pilao en Gevalia. Voor JDE Nederland werken zo’n 2.000 medewerkers, met een kantoor en koffiebranderij in Utrecht en een thee- en koffiefabriek in Joure. Douwe Egberts is binnen het koffiesegment marktleider in Nederland in zowel retail als out-of-home. Onze wereldwijde belofte: “A coffee for every cup”.