Zondag 8 september 2013 vindt voor de zesde keer de BurgumRun plaats. De lustrumeditie van dit hardloopevenement bracht vorig jaar bijna 1000 deelnemers aan de start. Ook dit jaar geeft de voorinschrijving al aan dat dit aantal weer gehaald zal worden. De start en finish van de hardloopwedstrijd zijn op het terrein van de elektriciteitscentrale van hoofdsponsor GDF SUEZ Energie Nederland nabij Burgum. Er is ook aan de supporter gedacht. Zo wordt er wederom een informatiemarkt georganiseerd en is er veel te beleven voor jong en oud.
Verschillende starttijden
De routes van de 5,10 en 16.1 km worden dit jaar in omgekeerde richting gelopen in vergelijking met de voorgaande 5 jaar. Dit is vooral bedoeld om de hardloopwedstrijd logistiek beter te laten verlopen. De afstanden blijven precies gelijk. Omdat het begin van de route vrij smal is wordt dit jaar voor het eerst gestart op verschillende tijden.
– 10 Engelse mijl (16,1 km) – start om 14.00 uur
– 10 km – start om 14.15 uur
– 5 km – start om 14.30 uur
– Teamrun, waarbij een team van drie personen, elk één van de drie bovenstaande afstanden voor zijn/haar rekening neemt – start is gelijk aan de tijden van de individuele lopers.
De jeugdloop blijft ongewijzigd: – 2½ kilometer (jeugdloop t/m 14 jaar) – start om 13.00 uur
De wedstrijd heeft een recreatief karakter en is geschikt voor atleten van alle niveaus.
Goede doel; Kickstart
Kickstart is een initiatief van de Stichting SCW Burgum Kiehool. Kickstart wil kinderen een “kick” geven door, op een laagdrempelige en goedkope manier, een start te maken met het spelen van popmuziek. Om dit te bereiken wordt aan kinderen in de leeftijd van 8 t/m 12 jaar, zo dicht mogelijk bij hun thuis, muziekles gegeven. Maar voor zo’n project is geld nodig. De subsdiebijdragen worden steeds minder, omdat het project al langer loopt. De organisatie van de BurgumRun vindt dit project zo dicht bij huis een mooi initiatief om te steunen. Tijdens de BurgumRun zullen een aantal initiatieven van eerdere Kickstart groepen langs de route staan.
Prijzen
Voor de winnaars zijn er geldprijzen beschikbaar op de verschillende afstanden. De prijsuitreiking is direct na afloop. Alle deelnemers aan de BurgumRun krijgen wederom een mooie herinnering.
Ook voor de supporters en bezoekers is er voldoende te beleven. Zo presenteren verschillende bedrijven op het gebied van gezondheid zich op de informatiemarkt. Verder is er een poffertjeskraam en kunnen de kinderen zich vermaken op een springkussen en een hindernisbaan en kunnen ze geschminkt worden. De lopers kunnen vooraf en na afloop gebruik maken van een masseur.
Organisatie
De loop wordt georganiseerd door Stichting Running Events Burgum in samenwerking met een aantal medewerkers van GDF SUEZ Energie Nederland in Burgum.
Deelnemen?
Lopers kunnen zich via de website: www.burgumrun.nl inschrijven. Dit kan voor de individuele afstanden nog tot vrijdag 6 september 18.00 uur. Inschrijven voor de teamrun kan nog tot en met donderdag 5 september. Op de dag zelf is er een mogelijkheid tot na-inschrijving op de individuele afstanden tot 13.50 uur. Voor de jeugdloop is inschrijven tot 12.45 uur mogelijk. Inschrijven voor de teamrun is op de dag zelf niet meer mogelijk.