LEEUWARDEN – De coronacrisis lijkt gelukkig zo’n beetje achter de rug. We kunnen weer met z’n allen ongehinderd naar een restaurant. Gezien het feit dat er gedurende de coronacrisis ook horecazaken omgevallen zijn, zou je kunnen zeggen dat er ruimte is voor nieuwe horeca-initiatieven. We geven vijf tips voor het starten van een restaurant.
Service is belangrijk, maar uiteindelijk gaat het allemaal om het eten. Als restauranthouder wil je consistente kwaliteit bieden aan je gasten. Dat is niet mogelijk als je regelmatig wisselingen hebt in de bemanning van je keuken. Niemand werkt precies hetzelfde als een ander, en juist bij het bereiden van eten is dat goed te merken. Om een te grote doorloop in je keuken te voorkomen, is het verstandig om geen overgekwalificeerd personeel aan te nemen. Deze raken immers snel uitgekeken en gaan dan op zoek naar een nieuwe uitdaging, en dan ben je gedwongen nieuwe krachten te introduceren in je keuken.
Niet alleen de keuken is cruciaal voor je bedrijfsvoering, ook je kassasysteem speelt op dagelijkse basis een zeer belangrijke rol. Daarom is het van belang dat je aandacht besteedt aan het selecteren van het juiste kassasysteem voor jouw restaurant. Kijk daarbij naar gebruiksvriendelijkheid en kosten, maar zeker ook naar de verschillende betaalmogelijkheden die ondersteund worden, mogelijke koppelingen met andere systemen en wat je allemaal binnen hetzelfde systeem kunt beheren. Vergelijk online verschillende restaurant kassasystemen.
Natuurlijk wil je meteen de zaak vol hebben en op volle toeren draaien. Maar je keukenpersoneel moet wel de kans krijgen om op elkaar ingespeeld te raken. Dat kun je doen door te oefenen met niet-betalende gasten, maar dat kost je een hoop geld. Begin daarom met een beperkt aantal betalende couverts om je keukenpersoneel de kans te geven een routine te ontwikkelen. Zo gauw die ervaring is opgebouwd, kun je gaan opschalen. Maar ook dat moet je in fases doen, en je moet herkennen wanneer het nodig is om meer personeel aan te nemen om die groei te faciliteren.
Niemand heeft gezegd dat het makkelijk is om een succes te maken van je horecabedrijf. Ook krijgen veel horecaondernemers te maken met ups en downs. Zonder ervaring is de kans groot dat je in paniek raakt en/of niet de goede keuzes maakt. Leg je oor te luisteren bij horecaondernemers met meer ervaring op hetzelfde gebied en leer van hen. Wees niet te koppig en eigenwijs, de horeca bestaat al lang en er is geen wiel om opnieuw uit te vinden.
Natuurlijk, voor een deel vind je als horecazaak nieuwe klanten simpel door aanwezig te zijn in het straatbeeld met je restaurant. En tevreden klant geven de goede boodschap door. Maar of je daarmee op korte termijn je zaak vol krijgt, valt te betwijfelen. Vergeet daarom niet te investeren in marketing. Maak reclame, wordt actief op sociale media, zorg voor een uitnodigende website, investeer in goede vindbaarheid op Google en maak het makkelijk voor mensen om online een tafeltje te reserveren.
Een horeca bedrijf starten is een flinke uitdaging, en het is dapper om het aan te gaan. Blijf rustig, geef niet te snel op en denk goed na over de keuzes die je maakt. En dan nog blijft er een element van geluk aan kleven dat je niet onder controle hebt. Maar dat is geen reden om het niet te proberen!
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.