Albert Hendriks, directeur van het bureau voor toerisme Friesland Holland, vindt dat Noordoost Friesland zich volkomen ten onrechte steeds bestempeld als een probleemregio. “Het is een topbestemming met Nationale Parken en UNESCO Werelderfgoed voor de deur en dient ook als zodanig vermarkt te worden.”
Hendriks zegt vaak de vraag voorgelegd te krijgen wat hij vindt van de marketing van Noordoost Friesland door de daar zetelende organisaties. De aanleiding is de presentatie van een nieuw Plan van Aanpak door de Stichting Regio Marketing (RMT) op 6 oktober 2014 in de Vangpijp in Engwierum.
“In de Friese media stonden het afgelopen jaar meermalen heftige artikelen over het neersabelen van VVV Lauwersland — feitelijk door de eigenaren zelf, in het bijzonder de betrokken Friese gemeenten — en nieuwe initiatieven op het terrein van de marketing van de streek. Ieder initiatief dat leidt tot daadwerkelijk vermarkten van een regio of toeristisch product verdient steun. Maar ik kijk er wel van op hoe gemakkelijk men in Dokkum en verre omstreken iets afbreekt — zonder te wachten op profijt — en opbouwt, kennelijk in de veronderstelling dat men het niet goed doet en dat men door ‘Leeuwarden’ totaal vergeten wordt. Men verklaart zichzelf steeds doodziek: krimp, kommer en kwel. Het is er zo beroerd dat zelfs ziekenhuis De Sionsberg in Dokkum dreigt te verzuipen in het Grutdjip.”
ISIS
“Maar Noordoost Friesland, dat door de provincie met miljoenen opgewaardeerd is en nog wordt, is kerngezond,” stelt Hendriks. “Er mankeert helemaal niets aan het toerisme in de regio en de marketing ervan. Het is wel oerstom dat de regionale gastvrouw, VVV Lauwersland, door de Friese ISIS wordt onthoofd — omdat de Friese gemeentebestuurders hun eigen VVV mensen en de Groninger aanhang niet mogen — zónder eerst voor een goede vervanger te zorgen.”
Systeemmarketing
In Noordoost Friesland zijn meerdere promotieorganisaties, zoals Markant Friesland en Dwaande, actief. “Ontwikkel die verder en profiteer daarvan. Betrek Groningen erbij. En dan is er nog Friesland Holland die Noordoost Friesland in het kader van haar systeemmarketing internationaal aan de man brengt in formules als Waddenzeeland, Gouden Friese Wouden, de Elfstedenroute, de Markant Friesland Route. Noordoost Friesland is continu in beeld op tientallen websites en toeristenkaarten en in tientallen magazines.”
Watersport
Meer watersporters zullen Noordoost Friesland ontdekken en aangenaam verrast zijn, is de stellige overtuiging van Hendriks. “Er zijn talrijke positieve ontwikkelingen op het gebied van de watersport: bootvriendelijk Kollum en verdiepte vaarwegen, inclusief de Noordelijke Elfsteden vaarroute en Lits-Lauwers-route. Het Lauwersmeer en de vaarten rondom Dokkum staan al in allerlei bootverhuurgidsen en magazines, tot in Italië. Noordoost Friesland is een fantastisch gebied voor de fietsende pleziervaarder. Nergens is zo’n mooie museumroute nabij vaarwater als de Markant Friesland Route.”
Traumazwachtel
Hendriks: “Nu gaan ondernemers en organisaties in de streek weer een nieuw samenwerkingsverband aan. Bestuurders die verblind lijken door de schoonheid van hun eigen omgeving en steeds naar de oogarts moeten voor een correctie. Het is te hopen dat het nieuwe verband geen traumazwachtel is.”