Op donderdag 8 december 2016 ondertekenden de gemeenten uit Noordoost Fryslân, de provincie Fryslân en Connexxion Taxi Services B.V. de contracten voor de uitvoering van de mobiliteitscentrale. Deze centrale is onderdeel van het nieuwe vervoersysteem in Noordoost Fryslân dat per 1 augustus 2017 gaat starten. Vanaf die datum neemt Connexxion de ritten aan voor doelgroepenvervoer en plant die in. Vanaf december 2017 regelt de mobiliteitscentrale ook het Opstapper-vervoer in Noordoost Fryslân. Andere vervoerders – waarvoor de aanbesteding binnenkort start – rijden de ritten. Connexxion begint wel meteen met de voorbereidingen en is van plan om zich in Dokkum te vestigen.
Het nieuwe vervoersysteem geldt in eerste instantie voor het Wmo-vervoer en leerlingenvervoer van mensen uit de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollumerland c.a. en Tytsjerksteradiel. Ook Schiermonnikoog en Ameland doen in de uitvoering mee. Vanaf december 2017 haakt ook de Opstapper aan, bij de start van de nieuwe dienstregeling. Connexxion voert de mobiliteitscentrale in ieder geval tot eind 2020 uit. In die periode is het de bedoeling dat het vervoersysteem verder wordt ontwikkeld en misschien ook andere vormen van vervoer aansluiten.
Kwaliteit en prijs
Uit alle inschrijvingen voor de aanbestedingsprocedure kwam Connexxion als beste uit de bus als het gaat om de score op kwaliteit en ook op de totaalscore kwaliteit en prijs. De voorlopige gunning van die aanbestedingsprocedure is nu dus definitief geworden.
Mobiel in toekomst
De realisatie van een mobiliteitscentrale is onderdeel van het project ‘Mobiliteit in Noordoost Fryslân’. Met de gunning van de mobiliteitscentrale is de eerste stap gezet. De volgende stap is de aanbesteding van het vervoer. Deze start eind dit jaar. De gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollumerland c.a. en Tytsjerksteradiel en de provincie Fryslân willen ervoor zorgen dat iedereen die dat nodig heeft ook in de toekomst gebruik kan blijven maken van vervoer op maat. Winkels, huisartsen en scholen raken meer verspreid en inwoners worden ouder. De vraag naar vervoer neemt daardoor toe. Door meer regie op het vervoer zorgt de regio voor leefbaarheid door bereikbaarheid. Het gaat nu vooral om een betere organisatie van het vervoer in de regio. De inwoners zullen hier niet direct iets van merken. De afspraken over of je wel of niet gebruik kunt maken van het leerlingenvervoer of Wmo-vervoer veranderen niet door de komst van de mobiliteitscentrale. Het doel is het efficiënter regelen van het vervoer. Leefbaarheid door bereikbaarheid dus.