Maandagavond kwamen 120 belangstellenden naar de netwerkbijeenkomst bij recreatiebedrijf SeedyksterToer. Tijdens deze avond sprak Waddenboegbeeld Gerard Kremer over de kansen voor waddenkusttoerisme, werd het predicaat Waddengoud uitgereikt, praatte Stichting RegioMarketing en Toerisme in Noordoost Friesland hun achterban bij en gingen de deelnemers naar buiten om de nacht te beleven.
Sinds 1 juli is Gerard Kremer voor één dag in de week het boegbeeld van de Wadden. Zijn taak is om samen met ondernemers te werken aan het beter benutten van de Werelderfgoedstatus. Tijdens de lezing vertelde Kremer dat er momenteel 51 instanties bezig zijn om het Werelderfgoed te promoten. Deze initiatieven zijn lovenswaardig, maar bereiken onvoldoende de toerist buiten Noord-Nederland. Daarom pleitte Kremer voor één overkoepelend orgaan dat zich met de promotie van het gehele Waddengebied bezig gaat houden.
Na zijn betoog reikte Kremer het predicaat Waddengoud uit aan Gerben en Aukje Visbeek van SeedyksterToer. Het recreatiebedrijf aan de rand van Werelderfgoed Waddenzee werd onder andere geroemd vanwege het informatieve karakter dat de activiteiten hebben -waaronder een rondrit over de kwelders, de exposities en het Slikwerkersmuseum.
Lisette Grasmeijer gaf de toeristische ondernemers, namens stichting RegioMarketing Toerisme, een update over de stand van zaken. Ze vertelde over de nieuwe website www.eropuitinfriesland.nl, de BloggersEvents aan de Waddenkust en in Nationaal Park De Alde Feanen en ze lichtte de werkzaamheden voor de komende periode toe. Online Marketing is volgens Grasmeijer hetgeen waar Noordoost Friesland toeristen mee kan aantrekken.
Volkssterrenwacht Burgum sloot de avond af met een korte toelichting op ons sterrenstelsel. Vervolgens ging het gros van de deelnemers mee naar buiten, de dijk op. Ondanks het bewolkte weer werden er toch enkele sterrenbeelden gespot. Daarnaast was het goed om de kernkwaliteit ‘donkerte’ -die Friesland biedt aan bezoekers- eens bewust te ervaren.